Traditionsrig folkeoplysning om u-lande til danske børn

DR og Danida har samarbejdet om Børnenes U-landskalender i over 50 år. Begge lægger mange kræfter i det årlige projekt – sammen med årets hjælpe-organisation – så det kan vække børnenes nysgerrighed og eftertanke.

I flere generationer har U-landskalenderen været en fast del af optakten til juletiden for mange danskere. I 2014 tog over 150.000 danske børn hul på deres december-morgener ved at åbne dagens låge på U-landskalenderen – og årets undervisningsmateriale blev alene i efteråret 2014 brugt af over 80.000 børn på mere end 1.000 skoler.

U-landskalenderen består af tre dele:

Den traditionsrige pap-lågekalender, som knytter an til årets tv-julekalender på DR og til en række film om årets land. De udsendes på DR Ultra og DR Ramasjang i efteråret.

Årets undervisningsmateriale med børnebog, web-univers, opgaver og aktiviteter til 1.-4. klasse.

Årets hjælpeprojekt: I 2015 står CARE Danmark for det, og overskuddet fra lågekalenderen går til at give børn i den vestlige del af Himalaya i Nepal bedre uddannelse og sundhed.

Synlighed i DR fra november

Danida og Danmarks Radio har stået sammen om Børnenes U-landskalender siden 1962, og en del af projektet er at udfolde årets tema i godt børne-tv med stof til eftertanke.

I år vil dine elever fra november møde U-landskalenderen på DR på flere måder: I en række udsendelser, hvor rejsebamsen Sofus besøger børn i Nepal. I dokumentariske udsendelser i UltraNyt Special. Og i en række udsendelser på Ultra, hvor Joakim Ingversen besøger unge sportstalenter i Nepal før og efter jordskælvet. Desuden omtaler DR selvfølgelig U-landskalenderen og indsamlingen til børn i Nepal i løbet af efteråret og i julemåneden.

Børnene vil møde lågekalenderen ude i butikkerne fra oktober. Overskuddet fra lågekalenderen går til årets hjælpeprojekt for børn i Nepal.

Tradition på de danske skoler

Børnenes U-landskalender er også en tradition på mange skoler. Danida udgiver hvert efterår et gennemarbejdet undervisningsmateriale til indskolingen.

Materialet har selvfølgelig en ekstra aktualitet i efteråret, fordi eleverne møder årets U-landskalenderprojekt flere andre steder også i den periode. Men materialet er ikke ”julet” i sig selv. Og det er omhyggeligt udformet, så det kan bruges til et godt undervisningstema når som helst på året – også i årene fremover. En del skoler bruger det f.eks. om vinteren eller i foråret, hvis det passer bedre ind lige da.

Materialet retter sig mod flere fag, men det har altid en god, skønlitterær bog som centrum, og den handler om børneliv i årets land. Årets børnebogsforfatter har været på rejse i landet sammen med en fotograf og projektets koordinerende, pædagogiske konsulent, så eleverne bliver sikret et rigt og virkelighedsnært kig ud i verden.

Siden 2013 er materialet gennemgribende fornyet og udvidet, både rent didaktisk og på det fagfaglige. Det rummer nu langt flere muligheder for lærerne og er opbygget som ”grydeklare” fagforløb, rettet efter forenklede Fælles Mål. Det nye materiale er blevet godt modtaget – ikke mindst af lærerne selv – og bruges nu på et stort antal skoler. Også i 2015 er der tilføjet en række nyheder og forbedringer ud fra lærernes erfaringer og ønsker.

Målet er at tilbyde et materiale af høj kvalitet, der giver eleverne et grundigt kig ud til børneliv i en helt anden del af verden. Børneliv, som på mange måder ligner elevernes eget, men som også meget anderledes. På den måde bliver det et kulturmøde, hvor eleverne også møder sig selv.