Materialet er righoldigt, men enkelt at bruge

Her får du et overblik over, hvad materialet består af: elevbogen, lærervejledningen, app’en og hjemmesidens elev-univers, børne-universet samt lærer-universet med opgaver, film og materialer. Du kan selv plukke frit i elementerne – men de er også struktureret i enkle forløb. Øverst får du lige en oversigt over årets nyheder.

Der er masser for eleverne at opleve – og lære. Materialet er tilrettelagt som tre afvekslende fagforløb med varierede opgavetyper. De er tilrettelagt, så de er “grydeklare”, men samtidig også nemme for dig at skalere op og ned efter behov. Brug dem til et tema i et enkelt eller to fag – eller til en eller flere emneuger.

Gennemgående lægger materialets opgaver op til, at eleverne selv skal undersøge, observere, danne hypoteser og formidle stof på det niveau, de befinder sig på. Med eller uden it. Men der er også mange kreative opgaver, aktiviteter og fagligt relateret bevægelse – plus læsetræning.

I centrum står Kim Langers spændende fortælling og fabler i elevbogen, men det er muligt at bruge en del af opgaverne uden at læse bogen, f.eks. hvis man laver et forløb i natur/teknologi alene.

Nyheder i 2015

Vi har i år udvidet og forbedret materialet ud fra lærernes ideer og erfaringer. Her er nogle af nyhederne:

  • Skærmbøger med højtlæsning: Nu kan læsesvage elever træne elevbogens lange fortælling, ”Det tredje øje”, og de tre letlæsnings-fabler med læsestøtte: På ”Opdag Nepal” finder du dem som skærmbøger, hvor eleven kan læse teksten og for hver side også få den læst højt. Skærmbogen med ”Det tredje øje” er inddelt i sider og kapitler, der præcis følger den trykte elevbog.
  • Nepal-rap med Per Vers: Hør den, se den som musikvideo, og syng selv med: Der er filer med musik alene, som I kan synge med på – og en opgave med instruktion fra Per Vers, hvis I selv vil prøve kræfter med at skrive en rap.
  • Endnu mere læsestøtte på hjemmesiden og i app’en: I år har vi udvidet læsestøtten i hjemmesidens elev-univers (fotohistorie-værktøjet) og iPad-app’en. Nu er langt de fleste små vejledninger, fakta og billedtekster klikbare, så læsesvage kan få dem læst højt.
  • Flere film fra DR Ultra: I år har DR udvidet og ændret film-materialet til U-landskalenderen. Der er to lange UltraNyt Special og fire film med Joakim Ingversen i Nepal. Desuden fire film med rejsebamsen Sofus.

Elevbogen: fortælling og virkelighed

 

Det tematiske omdrejningspunkt i materialet. ”Det tredje øje” er Kim Langers fortælling om to migrantbørn fra de isolerede bjergegne i det vestlige Himalaya. De har været tætte venner, siden de var små. Nu er pigen Sita flyttet til Kathmandu for at gå i skole, mens drengen Namduk er blevet tilbage i bjergene. En dag farer Namduk vild. I Kathmandu kan Sita pludselig mærke, at Namduk er i fare, men hvordan kan hun komme sin ven til undsætning, når hun er så langt borte? Måske kan bedstefars amulet, ”Det tredje øje”, hjælpe?

Kim Langers fortælling handler om venskab, om at føle sig fremmed et nyt sted, og om hvordan det er at være barn i et af verdens fattigste lande. Kim Langer har rejst i Nepal i flere omgange.

Bogen har masser af flotte fotos, der følger handlingen tæt, taget af Jeppe Gudmundsen-Holmgreen. Der er tegninger af Dorte Bengtson, der er tre læselet-fabler af Kim Langer, og der er faktabokse og temasider.

Lærervejledningen: Godt værktøj der rummer det hele

Lærervejledningen ruster læreren til at tilrettelægge et spændende undervisningsforløb. Den leveres som trykt bog med klassesættet, men du kan også se den som PDF her på hjemmesiden.

  • Stor fakta-sektion med introduktion til kultur, historie, natur og hverdagsliv i Nepal.
  • Konkrete og detaljerede forslag til de tre undervisningsforløb.
  • Vejledning til alle opgaverne, til de kreative aktiviteter og til materialets forskellige dele.
  • Nem trin-for-trin-vejledning til fotohistorie-værktøjet.

 

Hjemmeside og iPad-app
- læring, sjov og materialer

Elev-univers og iPad-app med fotohistorier:
Eleverne går på en fagligt struktureret opdagelse i fakta, film og fotos fra Nepal. De kan opleve Kathmandu, de vilde bjergegne og det frodige lavland. De oplever børneliv, landsbyer, skole og kultur. Der er også et komplet og nemt værktøj til at bearbejde deres viden ved at skabe deres egne fotohistorier ud fra opgaver – med billeder, tekst og lyd. Med UNI-Login gemmes deres research og arbejde automatisk. Elev-universet og fotohistorie-værktøjet kan både bruges på hjemmesiden og som gratis iPad-app.


Lærer-universet:
Rummer en række materialer til lærerne.

  • Opgavebank med opgaver og aktiviteter på PDF, der er lige til at printe.
  • Filmbank med alle materialets film samlet. 
  • Billedbank med fotos fra lærervejledningen, elevbogen og websitets billedserier samlet i tematiske pakker, der er lige til at vise eller downloade. 
  • Evalueringsværktøj.
  • Baggrund og vejledning.


Børne-universet:
Denne sektion er åben for alle børn, men indholdet er tilrettelagt, så eleverne kan bruge det til ekstra research eller til underholdning.

  • På siden ”Opdag Nepal” høster eleverne på en sjov måde indtryk om landet på egen hånd – gennem film, billedserier med tekster, quizzer, infografikker m.v. 
  • På siden ”Venner” har CARE Danmark samlet små filmklip, artikler og billedserier, der bringer eleverne helt tæt på fire nepalesiske børns tanker og dagligdag. Det stof er også grundlaget for det tværfaglige undervisningsforløb.
  • På siden ”Ultra” kan de gå på jagt i alle DR’s længere film om Nepal rettet til de lidt større børn.


Film fra DR, Danida og CARE
Materialet rummer en række film fra DR, Danida og CARE, der indgår i undervisningen eller kan bruges i pauser. Dem finder du rundt om på hjemmesiden, men de er også samlet i filmbanken.

 

Jeppe Bundsgaard, professor DPU:

Dette undervisningsmateriale er et godt eksempel på, hvordan inddragelse af et opgave-univers på computeren kan give eleverne en mere indlevende oplevelse og samtidig støtte fagligt relevante aktiviteter. Eleverne kommer i kraft af elevbogens levende og gennemillustrerede fortælling og dens faktuelle tekster med helt ud i en meget anderledes hverdag og får lejlighed til at opleve, at ikke alle børn lever et liv, som de selv gør.

De tilknyttede forløb støtter læreren og eleverne i at arbejde fagligt kvalificeret med de berørte emner. De tre forløb er tilrettelagt efter inspiration fra Teaching-Learning Cycle og inquiry based science education, så børnene skiftevis arbejder analytisk og produktivt og herigennem udvikler et fagsprog til at tale om det, de arbejder med i materialet.